LØB & MOTION

Saltmangel

10. april 2018, kl. 20:50, Anne-Mette Pedersen

SALTMANGEL – løberens værste fjende !!!

Efter en hændelse i dag til Skvætskov løbet ligger det mig på hjertet at skrive et lille notits om løberens værste fjende her i forårs og sommervarmen, nemlig hypo-natriæmi eller på dansk ”saltmangel”.

Når jeg nedenfor skriver salt mener jeg saltet natrium der findes naturligt i vores krop i en meget nøje justeret koncentration. (Natrium er det salt som findes i alm. bordsalt). Denne koncentration er vigtig for vores kropsfunktioner, bringes den i ubalance bliver vi hurtigt dårlige! Bare et lille fald i natrium til under kroppens behov betyder, at man får symptomer som utilpashed, svimmelhed, hovedpine, let desorientering, nedsat muskelkraft, kvalme, prikkende fornemmelse i læber, fingre og tæer – mange kender vel dette efter en løbetur i sommervarmen eller måske bare efter at have ligget og stegt i solen på en varm sommerdag? Taber man mere natrium kan man pludseligt besvime, blive psykotisk og få muskelkramper og kaste op. Herefter kan det blive livstruende.
Problemet for os løbere er, at når vi sveder, mister vi salt! Vi mister faktisk rigtig meget salt via sved. Er det varmt mister vi mere salt fordi vi sveder mere, og er luftfugtigheden høj sveder vi endnu mere og mister dermed endnu mere salt. Kroppen har INGEN saltdepoter, så skal vi undgå at blive dårlige, skal vi have salt tilført under løbet. Drikke vi kun vand er der to problemer: 1. vi kan ikke optage al vandet, det kræver nemlig at der også er salt i og dermed stiger risikoen for dehydrering, 2. det rene vand vi dog optager fortynder yderligere vores saltkoncentration og stiller os dermed dårligere ifht saltmangel!

Altså bør man under forhold som længere løb, varme og høj luftfugtighed jævnligt drikke væsker tilført salte fx sportsdrikke eller hydreringssalte som kan købes eller laves selv (opskrifter på nettet).

Når sunde og raske løbere pludseligt falder om under motionsløb eller kaster op, bliver utilpasse eller psykotiske skyldes det langt de fleste gange saltmangel! Ikke bare dehydrering og slet ikke sukkermangel! Mange tror fejlagtigt at folk der falder om skal have sukker. Det er ok at give dem sukker, skader på ingen vis, men det hjælper ikke på tilstanden (med mindre de har sukkersyge, det er en anden historie…) Den raske krop har sukkerlagre i muskler og lever til op til to timers hårdt arbejde, så sukker er sjældent nødvendigt at tilføre på distancer op til halvmarathon. Men vi har som sagt ikke et salt lager eller et væskelager. Så løbere skal have saltholdige væsker – gælder også andre der sveder i sommervarmen!

Så når i deltager i motionsløb så medbring sportsdrik eller vand tilsat hydreringssalte, hvis ikke det tilbydes under løbet, så i ikke går saltkolde, det fremmer også præstation da muskel og nervesystem fungerer bedst under den korrekte saltbalance. Arrangerer vi løb i klubben vil det være mest korrekt at der tilbydes vand og sportsdrikke ved væskedepoterne og ikke ”bare” kombinationen vand og sukkersødet saft.

God løbesommer til alle
Lene Gisselmann Jørgensen


PrintvenligSitemap
HGF HOVEDSPONSOR: