Svømning

aquafitness

Aquafitness

Er forskellige former for fitness i vand med eller uden redskaber. Vi følger med tiden og tager nye tiltag med i undervisningen, som Tabata, styrketræning, interval træning, aqua-jogging, zumba fitness osv.
Alt foregår i højt tempo dog kan du selv regulere niveau, så det passer lige til dig. Alle kan være med, hvis du ikke ønsker at være på det dybe, bliver alle øvelser lavet med mulighed for at gøre dem på det lave også. Vi har flere muligheder for at benytte opdriftmidler, disse forefindes i svømmehallen.

Interval træning, Du træner i ”intervaller”. Det betyder som regel, at du går fra et tempo til et andet. Fra en intensitet til en anden. Denne måde at arbejde på gør, at træningen bliver mere varieret og især mere effektiv. En genial måde at spare tid på.

Tabata er intervaltræning af den helt onde slags. Konkret er der tale om 8 x 20 sek. all out-intervaller med 10 sek. pause imellem. Intervallerne bliver flittigt brugt inden for crossfit, men også løbere, roere, cykelmotionister og mange andre laver træningen.

Zumba fitness er en måde at træne på, mens man har det sjovt. Zumba er baseret på latinamerikanske dansetrin og rytmer, og er inspireret af bl.a. samba, salsa, marengue og cumbia. De lækre rytmer gør det umuligt at stå stille til, og en af de helt store fordele ved Zumba fitness, er da også at det er sjovt at dyrke.

Aqua-jogging er generelt baseret på gang, løb og spring, de samme øvelser som vi kender fra landjorden. Her gælder det dog det væsentlige, at udøverens led på grund af frigørelsen fra tyndekraften kun belastes med 10-25% den belastning, der gælder på landjorden. Samtidig med øvelserne på den ene side kræver større muskelkraft på grund af vandets modstand, dæmper vandet de enkelte bevægelser.

Styrketræning er fællesbetegnelse for en række fysiske øvelser, hvori en udøver styrker sin muskulatur.